Januari-februari 2019

Cursus door Kees Schilder (Kos)

 

 

 

 

Puccini en Verdi

 

5 dinsdagmiddagen, 14.00-1600 uur

Plaats: Doopsgezinde Kerk,

Jan Nieuwenhuyzenplein 4 in Edam

 

22 januari 2019  La Bohème (Puccini) met Montserrat Caballé

Puccini was geen vlotte werker en het componeren van La Bohème duurde drie jaar en negen maanden. Het oplossen van compositorische problemen, het bedenken van mooie melodieën, harmonieën en instrumentale kleuren kostte hem veel tijd en energie. Pas als hij eenmaal op gang was gekomen en het nodige op papier had staan, kreeg hij er plezier in. Toen zijn Mimi stierf en hij midden in de nacht de dramatische slotakkoorden schreef, liepen de tranen over zijn wangen. De opera bleef na de première in 1896 een vast repertoirestuk en is na Traviata, Carmen en Die Zauberflöte de meest uitgevoerde opera in onze tijd.

Montserrat Caballé

Met haar prachtige stem, muzikale intelligentie, warme uitstraling en gevoel voor humor heeft zij haar publiek talloze onvergetelijke avonden bezorgd. Haar pure stem klonk prettig en haar pianissimi, delicate kleuren en zuivere hoge tonen waren een genot voor het oor.

Ze combineerde coloraturen, fijne uitgesponnen lyrische lijnen en een heroïsche declamatie met uitgelezen zachte tonen en fabelachtige pianissimi. Haar schitterende stem klonk als een parel die rolt op velours.

 

29 januari 2019 La Traviata (Verdi) met Luciano Pavarotti

La Traviata is Verdi’s intiemste drama en de opera zegt fundamentele dingen op een directe wijze met een rijkdom aan poëtische verbeeldingskracht. In La Traviata veroordeelde Verdi met muzikale middelen de houding van de gegoede burgerij, die op grote schaal gebruik maakte van demi-mondaines, maar die niet zag als potentiële levenspartners. De hoge morele kwaliteit van Violetta, die haar eigen geluk opoffert voor het geluk van een ander, tekende hij in scherp contrast met de hypocriete houding van vader Germont die zich laat leiden door angst voor praatjes.

Luciano Pavarotti

Zijn prachtige timbre, onvolprezen legato, uitstekende hoogte, muzikale intuïtie en joviale uitstraling hebben Pavarotti tot de meest succesvolle operazanger van zijn generatie gemaakt. Hij was supermuzikaal en voelde instinctief aan hoe een frase gezongen moet worden. Toen Luciano begon, waren het de sopranen die de wereld van de opera beheersten, maar de aandacht verschoof geleidelijk van de machtige diva´s naar een tenor. De eenvoudige aardige jongen uit een Italiaanse provinciestad groeide uit tot één van de beroemdste mensen ter wereld.

’s Werelds grootste tenor is hij genoemd, Koning van de hoge C, één van de 25 meest opmerkelijke personen ter wereld. Von Karajan zei over Pavarotti:

Zo’n tenor tref je maar eens in de honderd jaar aan.

 

5 februari 2019 Madame Butterfly (Puccini) met Placido Domingo)

Puccini luisterde niet graag naar zijn eigen opera’s, maar voor Madame Butterfly maakte hij een uitzondering. Hij zei: Ze blijft mij boeien en steeds weer ben ik ontroerd als ik aan haar denk. Ik merk dat ik de kleine Japanse even lief

heb als mijzelf.

Als de grootheid van een componist kan worden afgemeten aan zijn vermogen om het publiek te ontroeren en te laten meevoelen met de hoofdrolspelers, verdient Puccini een ereplaats in de galerij der grote componisten. Hij bezat een brandende gevoelsintensiteit en is als componist onovertroffen op het gebied van erotische hartstocht, sensualiteit, tederheid en wanhoop.

Plácido Domingo

Zowel de duur van zijn zangcarrière als de constant hoge kwaliteit ervan zijn opmerkelijk. Zijn donkere sensuele stem klinkt toonvast en heeft diepte en fonkeling. De Zweedse sopraan Birgit Nilsson zei: God moet in een bijzonder goede bui zijn geweest op de dag dat hij Plácido schiep. Hij heeft alles wat nodig is voor één van de grootste carrières ooit: een enorm mooie stem, geweldige intelligentie, ongelofelijke muzikaliteit en acteerkwaliteiten, een heerlijk uiterlijk, een groot hart, en hij is een fijne collega.

 

12 februari 2019 Rigoletto (Verdi) met Maria Callas

De opera Rigoletto is gebaseerd op het boek Le roi s’amuse van Victor Hugo, waarin een beeld wordt geschetst van de zedeloosheid aan het Franse hof. Verdi verplaatste het verhaal naar Italië en haalde de scherpe kantjes ervan af. Hij voelde zich vooral aangetrokken tot het liefdevolle karakter van de misvormde nar Rigoletto. De opera werd een mijlpaal in zijn carrière. De perfecte balans tussen lyrische en dramatische elementen en de prachtige melodieën werden door het publiek op 11 maart 1851 in Teatro La Fenice met groot enthousiasme begroet. Toen Rossini de opera hoorde zei hij: Eindelijk herken ik het genie van Verdi.

Maria Callas

Wat haar onsterfelijk maakte was niet haar stem, muzikaliteit of acteertalent. Ze bezat iets mysterieus dat de ziel raakte en de luisteraars diep ontroerde. Bernstein zei: Deze vrouw genereert pure elektriciteit op het toneel. Ze is een kerncentrale in haar eentje. De muziekcriticus Harold Schönberg schreef: Iets in die vrouw raakt regelrecht het innerlijk van de toeschouwers, waardoor ze door het dolle heen raken. Met haar fantastische stem, zeldzame inlevingsvermogen, ongekende muzikaliteit en zesde zintuig voor de stijl van de romantische opera’s veroorzaakte ze een sensatie in de operawereld.

 

19 februari 2019 Tosca (Puccini) met Joan Sutherland

De terreur van de politiechef Scarpia en de liefde en jaloezie van Tosca voor haar minnaar Cavaradossi worden met elkaar verstrengeld in een thrillerachtig drama vol heftige dialogen en bloedstollende handelingen. De theaterdirecties waren bevreesd dat de foltering, moord, executie en zelfmoord op het toneel het publiek zou afschrikken. De muziek was bovendien erg modern voor die tijd met schrille samenklanken en dissonanten. De angst was ten onrechte, want het publiek sloot de opera al snel in haar hart vanwege de prachtige melodieën.

Joan Sutherland

Een recensent schreef: Haar warme stem combineert de lenigheid van de ware coloratuurzangeres met de expressiviteit van de spintosopraan. Ze is in staat tot beteugeling, verfijning en vuurwerk en weet het publiek te ontroeren met oprechte emoties. De beroemde muziekcriticus Harold Schönberg schreef: Haar warme timbre is van een buitengewone schoonheid. Ze fraseert elegant en probeert met heel haar hart de muzikale bedoelingen tot uiting te brengen. De coloraturen klinken niet dun, maar komen ‘vol’ uit de keel. De zeer goed gearticuleerde trillers, de precisie van de toonladders, de zekerheid van het hoge register en de omvang van de stem herinneren aan een zangstijl die reeds lang uitgestorven leek. De recensent van de Daily Newspaper verbaasde zich over haar ongelooflijke ademtechniek en schreef: Het leek alsof zij aan het begin van de avond één keer ademde en vervolgens alle aria’s zong. Onder haar jurk zat een man met een blaasbalg die pompte en pompte.

 

 

Plaats: Doopsgezinde Kerk, Jan Nieuwenhuyzenplein 4, Edam

Dag en tijd:        dinsdagmiddag van 14.00 tot 16.00 uur

Kosten: leden € 65,= en niet-leden € 75,=

 

U kunt zich vóór 1 januari 2019 bij Anneke van Overbeek-Akkerboom opgeven voor deze cursus:

(annekevanoverbeek@gmail.com of 0299-371536).