Januari-februari 2025 – Cursus door Max Put

Japanse kunst en architectuur van de prehistorie tot en met de Meiji periode

Op vier woensdagmiddagen, 14.00-16.00 uur in de Doopsgezinde Vermaning, Jan Nieuwenhuizenplein 6 in Edam

In deze beknopte cursus van vier lessen krijgt u een overzicht van de kunst en architectuur van Japan, dat in 1854, na bijna 250 jaar isolatie, zichzelf openstelde voor de rest van de wereld. Dit leidde in het westen tot enorme belangstelling voor dit mysterieuze eilandenrijk, waarover al in de middeleeuwen fantastische verhalen circuleerden die vanaf de 17de eeuw gevoed werden door de Nederlanders, die als enige westerlingen contact met Japan bleven houden. Die westerse belangstelling voor Japan is altijd gebleven.

Afbeelding: Midden Jōmon pot, zgn. vlammen stijl, ca. 2500 v. Chr. Tokyo National Museum

Les 1 (22 januari 2025)

In les 1 kijken we eerst naar de prehistorie van Japan: wat weten we van de mensen die er woonden, waar kwamen ze vandaan, welke sporen en artefacten lieten ze achter en wat vertellen die ons over hun cultuur? We volgen dit tot en met de komst van het Boeddhisme uit China en Korea in de zesde eeuw, die dramatische gevolgen had voor de kunst en cultuur van het eilandenrijk.

Les 2 (29 januari 2025)

In les 2 zien we hoe dankzij de steun van de keizerlijke familie de Japanse boeddhis-tische kunst tot grote bloei komt, getuige de prachtige tempel-complexen en het hoge niveau van de beeldhouwkunst in deze periode. De invloed van China neemt geleidelijk af en aan het keizerlijk hof ontwikkelt zich een unieke, uiterst verfijnde hofcultuur waarin schilderkunst en kalligrafie een belangrijke rol spelen.

In de latere middeleeuwen verschuift de macht naar de samoeraiklasse, wat leidt tot feodalisme en een lange periode van binnenlandse strijd. Toch brengt dit geen verarming van de kunst en architectuur, die mede onder invloed van het zenboeddhisme nieuwe impulsen krijgen.

Afbeelding: Hōryū-ji tempel, Nara, 7de eeuw

Les 3 (5 februari 2025)

Les 3 is gewijd aan de ‘Edo periode’, waarin Japan, na bloedige burgeroorlogen, onder de ‘shoguns’ (militaire dictators) van de Tokugawa familie tot een eenheid wordt gesmeed. Er breekt een periode van binnenlandse vrede aan, waarin de kunsten tot grote bloei kunnen komen, vooral in de nieuwe hoofdstad Edo, het huidige Tokyo. Aandacht wordt o.a. besteed aan de architectuur, beeldhouwkunst, theater, schilderkunst, prentkunst en de decoratieve kunsten, die in de Japanse cultuur altijd een belangrijke plaats hebben ingenomen.

Les 4 (12 februari 2025)

In de laatste les van de cursus richten we onze blik op de gevolgen voor de kunst en architectuur van Japan van de openstelling voor het westen in 1854. Het tweede deel van deze les zal gewijd zijn aan het ‘Japonisme’: de invloed van de Japanse kunst op die van het westen in de late 19de eeuw, die o.a. naar voren komt in het werk van Manet, Monet, Degas en Van Gogh en zo een belangrijke bijdrage leverde aan de ontwikkeling van de moderne kunst.

Afbeelding: Katsushika Hokusai (ca. 1760-1849): De grote golf bij Kanakawa, uit ’36 gezichten op de Fuji berg’ (Fugaku sanjūrokkei), ca. 1830-‘32, Metropolitan Museum of Art, New York

Kosten cursus: leden € 50,00 en niet-leden € 60,00
U kunt u zich vóór 1 januari 2025 opgeven voor deze cursus via info@nutedam.nl of een betaling met vermelding “cursus 2025”